Måndagstipsen: 5 favoritfrukter så här års

Pomelo

Hej vänner,

Jag fick en ny idag idag för måndagstipsen, och istället för att skriva allmänna tips ska jag tillägna detta inlägg till mina favoritfrukter så här års. Jag och familjen älskar frukt så mycket sååååå mycket, och speciellt nu under vintern finns många frukter att äta mycket av för att peppra kroppen med vitaminer och antioxidanter.

Granatäpple:
I flera kulturer används granatäpplet mot besvär i bland annat mun och tarmar. Granatäpple innehåller rikligt med antioxidanter som polyfenoler, tanniner, karotener, C-vitamin, gallokatekin och antocyaniner, och mineraler som järn och kalium. Denna sammansättning renar kroppen från toxiner, motverkar hudens åldrande och har flera skyddande egenskaper. Jag äter det varje dag, oftast i yoghurt eller på gröten men jag har den också på salladen,

Sharon/Persimon: 
Söt och fyllig smak. Jag gillar att äta den när den inte är för hårt och inte för mjuk, lagom är godast tycker jag. Jag skär i skivor och äter som den är eller har i yoghurt.

Satsumas:
Behöver inte så mycket förklaring, älskar den lilla citrusfrukten och jag äter minst sagt många kilo själv under vinterhalvåret.

Pomelo:
Jag har pratat om den förut och den är värd att nämnas om och om igen. Stor citrusfrukt som påminner om en grapefrukt men inte lika besk. Väldigt tjockt skal som man tar bort och skalar filéerna från själva ”skinnet”. Frukten är torr så du blir inte kladdig. Så gott! Vi äter den som den är, ibland tar jag lite flingsalt på.

Kvitten: 
Jag har aldrig provat att äta den bara som den är, men gör alltid kvitten marmelad som jag älskar. Frukten blir röd när man kokar den och är från början vit. Otroligt gott att göra marmelad på 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *