Matstressen

Omayma är ett av mina favoritställen på Södermalm. Vi är nära vänner till de som har stället och min man har ritat det.

Vi var där en sväng igår och åt deras magiska croissant med äggröra, avokado och ruccola. Så gott att man svimmar 🙂

Sen drack vi något som jag aldrig provat förut – aktivt kol. Har ni testat det? Tydligen en gammal detoxmetod. Jag hade dock svårt för färgen, och fick ännu mera sug efter en vanlig bryggkaffe 🙂 haha.

Ibland känner jag att det är en sån stress för allt man ”ska” äta och ”inte ska” äta. Jag försöker att äta mycket frukt och grönt, dricka mycket vatten – men älskar gluten och mejeriprodukter för mycket för att kunna välja bort det helt. Däremot rött kött äter jag väldigt sällan och försöker att välja vegetariskt när det finns 🙂 OCH jag har blivit besatt av Ikaffe från Oatly (krämig havremjölk).

Hur äter ni? Undviker ni vissa livsmedel för att det inte ska vara bra för kroppen?

5 kommentarer

  1. Hej fina ni! TÀnkte bara upplysa om att aktivt kol kan ta bort effekt av mediciner. Det rensar ju bort gifter, men ocksÄ Àmnen som finns i mediciner. Jag Àter ganska mkt antidepressiva och fick reda pÄ det ett tag efter jag tagit aktivt kol. Har ju ingen aning om du Àter mediciner, men tÀnkte bara tipsa! Ta hand om er, krama lilla C! TÀnker sÄ mkt pÄ er!!!

  2. KĂ€nner ocksĂ„ stressen kring mat.. Har genom Ă„ren haft stora problem med magen – alltid uppblĂ„st, magsmĂ€rtor, kramper, förstoppning m.m. SjukvĂ„rden diagnostiserade mig med IBS. NĂ€r ingenting som vĂ„rden försökte med hjĂ€lpte mig fick jag fortsĂ€tta sjĂ€lv i djungeln, att förstĂ„ vad som hjĂ€lper. DĂ€rför Ă€r jag vĂ€ldigt pĂ„lĂ€st nĂ€r det kommer till kost och vad en fungerande kropp behöver.
    Det finns extremt mĂ„nga olika idĂ©er, förestĂ€llningar, tankar, förslag, rĂ„d, kunskaper, okunskaper, Ă„sikter, forskning, debatter – du förstĂ„r.. Som du sĂ€ger Ă€r det en stor STRESSDJUNGEL.. Vi alla vill Ă€ta rĂ€tt Ă€r samtidigt rĂ€dda för att Ă€ta fel.
    Jag vill dela med mig av det som jag kommit fram till:

    1. Det finns inget facit!! Alla kommer sÀga olika och predika för sitt sÀtt att Àta pÄ, men det finns inte bara ett rÀtt. Genom tiderna har mÀnniskan Àtit pÄ mÄnga olika sÀtt, vÀrlden över, och kroppen anpassar sig till det. Jag tror verkligen inte att det Àr sÄ PETNOGA som vi idag förestÀller oss. Vi kan med gott samvete försöka slÀppa rÀdslan för att göra fel, för det finns mÄnga olika sÀtt att Àta pÄ som kommer fungera tillrÀckligt bra.

    2. Med det sagt sÄ finns det nÄgra saker som kroppen behöver:
    – NĂ€ringsĂ€mnen & mineraler (frĂ„n grönsaker i alla dess fĂ€rger & former)
    – Protein (gĂ€rna i vegetabiliskt form eftersom bĂ„de kroppen, miljön & djuren kommer tacka mig för det. Men jag vĂ€ljer att inte komplicera min kost ytligare, och kĂ€nner dĂ€rför att svenskt kött Ă€r okej ibland)
    – Kolhydrater (gĂ€rna lĂ„ngsamma).
    – Fett (frĂ„n tex. fisk, kokosolja, avokado, nötter)

    3. Med det sagt, sÄ försöker jag undvika regler. INGEN kan Àta perfekt. Jag fÄr gör sÄ gott jag kan utifrÄn mina omstÀndigheter, mitt liv (ekonomi, tid, vardagen, aktiviteter osv). Men genom att strÀva efter att fÄ i mig det som kroppen behöver (punkt 2) sÄ har jag förmodligen fyllt pÄ med en del bra grejer. DÄ finns det ocksÄ plats för annat, för kroppen klarar det.

    4. Det finns saker som kroppen inte pĂ„ samma sĂ€tt behöver – sĂ€desslag, socker och mjölkprodukter. Med min IBS tvingas jag utesluta detta helt, MEN jag tycker inte det Ă€r nödvĂ€ndigt. Som sagt, fokusera pĂ„ det som kroppen mĂ„r bra av, sĂ„ finns det utrymme annat. Om min mage inte hade protesterat sĂ„ skulle jag heller inte sĂ€tta regler hĂ€r.

    6. Framförallt Àr kosten bara en del av helheten. Som mÀnniska behöver vi rörelse, ÄterhÀmtning, gemenskap, m.m. Idag kÀnns det som att en perfekt kost skulle lösa allt, det stÀmmer ju inte. Det Àr bara en av pusselbitarna och den PERFEKTA kosten finns INTE. Blir galen pÄ att vi alla luras av det.. den hÀr stressen..
    SÄ.. StrÀva efter att röra pÄ dig, umgÄs med mÀnniskor du tycker om, se var du kan fÄ pauser för ÄterhÀmtning, prioritera det som fÄr dig att skratta och tillÄt tÄrarna att rinna nÀr det behövs. Men Àven hÀr vill jag pÄminna: det gÄr INTE att leva perfekt.
    För nĂ„gon innebĂ€r rörelse hĂ„rd trĂ€ning, för nĂ„gon annan promenader emellanĂ„t, för en tredje innebĂ€r rörelse att bara ta ”stĂ„-pauser” under ett stillasittande jobb. Rörelse kan se ut pĂ„ flera sĂ€tt! Det kan ocksĂ„ kosten! Precis som att vi alla finner gemenskap pĂ„ olika sĂ€tt. Vissa stormtrivs bland mycket folk, medan andra behöver mer tid för sig sjĂ€lva. En del har mĂ„nga vĂ€nner, andra mindre. För vissa innebĂ€r Ă„terhĂ€mtning att fĂ„ sova extra mĂ„nga timmar pĂ„ natten, andra fĂ„r Ă„terhĂ€mtningen pĂ„ yogamattan, genom att lĂ€sa böcker eller kanske ta hand om sig sjĂ€lv i badkaret. Det finns sĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt att leva pĂ„, ingen kan vara perfekt pĂ„ alla plan och dessutom det finns INTE ett rĂ€tt sĂ€tt Ă€ven om det idag försöker framstĂ€llas som det.

    DÀrför ÄtergÄr jag hela tiden till vad kroppen behöver och försöker strÀva efter det, men stÀndigt pÄminna mig om att det finns utrymme för annat ocksÄ, samtidigt som det finns FLERA sÀtt att göra det pÄ. Och aldrig kommer vi hitta en perfekt lösning, eller en perfekt balans.

    Jag vet inte om min kommentar var rörig? men jag hoppas det gÄr att förstÄ. Ingen behöver göra eller tÀnka som jag, men sett hÀr som sagt vad jag kommit fram till. Stor kram, den hÀr stressen Àr hemsk.. Hoppas nÄgot av mina ord iallafall kan hjÀlpa. <3

    1. Vill tillÀgga nÄgra rader för att göra det Ànnu tydligare:

      NĂ€r jag skriver at jag strĂ€var efter att ge kroppen vad den behöver inom kosten (punkt 2) sĂ„ menar jag utan regler och utifrĂ„n vad jag klarar. Det beror pĂ„ hur livet ser ut, vad jag gillar och orkar med. Men om jag strĂ€var efter att fĂ„ i mig enligt punkt tvĂ„ – oavsett hur mycket eller lite det blir, sĂ„ finns det utrymme för annat.

      NĂ„gon kanske Ă€lskar sallad och fĂ„r i sig stora mĂ€ngder varje dag. NĂ„gon annan tycker salladen Ă€r besk, sĂ„ det blir bara ibland. NĂ„gon annan har ett barn som protesterar, sĂ„ det blir kanske lite mindre grönsaker, men det Ă€r ocksĂ„ okej. Att strĂ€va efter punkt tvĂ„, Ă€r bĂ€ttre Ă€n att inte göra det – sen finns det utrymme för annat, och som sagt inget perfekt sĂ€tt att Ă€ta pĂ„. SĂ„ tĂ€nker jag <3

  3. Jag tror pĂ„ en balans! Inte för mycket – Inte för lite. Jag försöker ocksĂ„ att vĂ€lja vegetariskt om alternativet finns men jag Ă€ter kött om det serveras, försöker Ă€ven pĂ„minna mig sjĂ€lv om att dricka mycket vatten och Ă€ta sallad till maten och frukt dĂ„ och dĂ„. Jag brukade kĂ€nna mig stressad men bestĂ€mde mig för att kĂ€mpa emot stressen! Det försvinner inte över en natt men det gĂ„r framĂ„t 🙂

  4. Jag lĂ€ste food pharmacy-boken och följer deras blogg/pod och sen dess undviker jag kött, mjölkprodukter och mjöl(gluten) sĂ„ gott jag kan. Köper aldrig hem det utan det Ă€r nĂ€r jag Ă€ter ute eller blir hembjuden till nĂ„gon. Saknar pasta till döds och har inte hittat bra substitut för typ creme Fraiche eller andra goda sĂ„ser men annars gĂ„r det rĂ€tt bra. TyvĂ€rr Ă€r jag ganska sockerberoende sĂ„ det Ă€ter jag fortfarande, men bara veganskt. Jag kĂ€nner att jag liksom vet för mycket? Kan inte med samvete Ă€ta det lĂ€ngre… Men har som sagt inte strĂ€ngt förbud utan Ă€ter nĂ€r det bjuds eller ute om jag Ă€r vĂ€ldigt sugen

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *